Verplichte installatie zonnepanelen

De nieuwste ontwikkelingen op vlak van energie.
Plaats reactie
Solarboy

Verplichte installatie zonnepanelen

Bericht door Solarboy » ma feb 04, 2019 9:26 pm

Ik zal hier direct eens een visje werpen se:

Ik vind dat elk nieuw gebouwd gebouw minstens 2,5 kWp aan zonnepanelen op zijn dak moet hebben.
In ruil voor deze bouweis wordt het prosumententarief afgeschaft.

ivob

Re: Verplichte installatie zonnepanelen

Bericht door ivob » do okt 24, 2019 2:55 pm

Op eerste zicht een leuk idee. Toch voor diegenen met zonnepanelen.
En wat ga je dan in de plaats stellen van het prosumententarief?

Met 2.5 kVA op je dag kunnen de meeste gezinnen hun jaarlijkse energiebehoefte niet dekken, laat staan off grid gaan.
Naast de productie van hun PV installatie moeten ze dus ook beroep doen op het net. Daar dient juist het prosumententarief voor (of dit een juist en rechtvaardig systeem is laat ik in het midden, realistische voorstellen voor een alternatief zijn welkom). Als iedere nieuwbouw een verplichte PV installatie heeft + vrijgesteld is van het prosumententarief (toch als je niets in de plaats stelt) zullen alleen mensen zonder PV-installatie in een oudere woning nog bijdragen aan het net. En dit op een ogenblik dat een CO2 shift van fossiel naar elektrisch hoogst noodzakelijk is en netten dus versterkt moeten worden in plaats van afgebouwd.

Als je niet akkoord bent met een prosumententarief staat het iedere prosument nog altijd vrij over te stappen naar een digitale meter zonder vast (prosumenten)tarief en betalen volgens de reëele afname van het net.

Je inzetten voor een beter klimaat is een goed idee. Maar er vanuitgaan dat het niets mag kosten, of erger, dat een ander maar de rekening moet betalen gaat niet veel bijdragen aan een gedegen oplossing.

Zonnepanelen zijn trouwens ook geen nieuwe ontwikkeling op het vlak van energie.
PV installatie 5.6 kWp sinds 2011 - L/W WP voor CV en SWW sinds 2013 - BEV sinds 2019 - overtuigd en gezond pescotariër sinds 2015 - thuiswerker sinds 2018 - ombouw gazon naar groentetuin en insectenvriendelijke begroeiing.

Plaats reactie